Cilvēki, kas ceļo vai dodas darba darīšanās ar lidmašīnu, labprāt lidostās izmanto bezkontakta pakalpojumus un digitālos risinājumus, turklāt pasažieri ir pārliecināti, ka pakalpojumu digitalizācija būs aktuāla arī pēc Covid-19 pandēmijas, secina Latvijas Universitātes docente, dr. sc. pol. Inese Āboliņa. 

Pētījuma “Pasažieru pakalpojumu digitalizācija starptautiskā lidostā Rīga (PASSDIGI)” pirmie rezultāti parāda – pēc lidostas klientu domām, jaunākās tehnoloģijas un labi sakārtots process ļautu nodrošināt bezkontakta procesus lidostā, kas paliks svarīgi vairākumam pasažieru arī pēc pandēmijas. 

Kā norāda I. Āboliņa, analizējot iepriekš veiktos pētījumus par lidostu digitalizāciju un Covid-19 laikā ieviestos digitālos pašapkalpošanās pakalpojumus, PASSDIGI izveidos teorētisko bāzi novatorisku risinājumu radīšanai RIX lidostas biznesa attīstībai un pakalpojumu pielāgošanai mainīgajiem apstākļiem Covid-19 pandēmijas dēļ. Tas nepieciešams, lai atjaunotu pasažieru plūsmu un panāktu būtisku uzlabojumus esošajos procesos. Piemēram, roku dezinfekcija, pasažieru ķermeņa temperatūras pārbaude, distances ievērošana, reģistrācija lidojumam, bagāžas nodošana, drošības kontrole, pasu kontrolē, iekāpšana lidmašīnā u.c.

Lai šos pakalpojumus leģitīmi izmantotu, valstī jābūt pieņemtai un izsludinātai procedurālai kārtībai. PASSDIGI mērķis ir atbalstīt politikas veidotājus, izstrādājot zinātniski pamatotas rīcībpolitikas rekomendācijas.

Lai noskaidrotu lidmašīnu pasažieru viedokli par digitālajiem pakalpojumiem Starptautiskajā lidostā Rīga (RIX), sadarbībā ar pētījumu kompāniju SKDS tika veikta aptauja, kurā piedalījās 1315 respondenti.

Aptaujas dati vispirms parādīja pasažieru skaita dramatisko kritumu RIX. Piemēram, atbildot uz jautājumu, cik reizes pēdējo trīs gadu laikā līdz 2020. gada martam respondents ir izmantojis RIX pakalpojumus, vairāk nekā 2/3 atbildēja, ka izmantojuši vismaz vienu reizi. Bet kopš 2020. gada marta vairākums šos pakalpojumus vairs neizmanto, proti – 933 respondenti norādījuši, ka no 2020. gada marta līdz aptaujas brīdim šā gada augustā, nav nekur lidojuši.

Viedoklis par lidostas sniegtajiem digitālajiem un/vai bezkontakta pakalpojumiem lielākoties ir bijis pozitīvs. Labas atsauksmes saņemtas gan par pašreģistrēšanās kiosku, gan roku dezinfekcijas iespējām, gan pasažieru apkalpošanu pie reģistrācijas un drošības kontrolē. Aptaujas laikā RIX vēl nebija ieviests pašapkalpošanās bagāžas nodošanas serviss, tomēr gandrīz 80% respondentu norādījuši, ka šādu pakalpojumu labprāt izmantotu.

Respondenti norāda, ka arī pēc Covid-19 pandēmijas vēlētos saglabāt drošības pasākumus lidostā. Par visaktuālāko uzskata uzkopšanas un dezinfekcijas veikšanu pasažieriem pieejamās telpās, kā arī bezkontakta procesus lidostā, kur vien tas iespējams.

Turpmākā pētījuma gaitā plānots analizēt un pamatot, vai cilvēkresursu aizstāšana ar digitālu risinājumu ikdienas darbā palielinātu pasažieru plūsmu. 

Pētījums “Pasažieru pakalpojumu digitalizācija starptautiskā lidostā Rīga (PASSDIGI)” īstenots pēcdoktorantūras programmas ietvaros (1.1.1.2/VIAA/4/20/608).

23. un 24. septembrī LU norisinājās atklājumu un inovāciju pasākums “LU Jauno tehnoloģiju un inovāciju diena”, kur vienuviet satikās gan mundrākie pētnieku prāti, gan inovatīvāko ideju autori. Ievērojami liels LU pētnieku skaits piedalījās “Zināšanu agorā”, kas bija viena no nozīmīgākajām pasākuma daļām.

“Zināšanu agora” bija iespēja pētniekiem iepazīstināt un ieinteresēt plašāku sabiedrības loku ar nesen veiktu vai jau sāktu inovatīvu pētījumu tehnoloģiju, dažādu procesu un dzīves kvalitātes uzlabošanas jomā.

Šogad “Zināšanu agorā” izskanēja vairāk nekā 50 pētījumi, kas aktualizēja dažādas tēmas, izaicinājumus un inovatīvus risinājumus vairākās jomās.